Danielsboken 3:1-3

Vad tycker du om eutanasi, abort, laglig narkotika användning, "äktenskap" mellan två personer av samma kön, homosexuella "präster" i "kyrkor", och alla andra lagar, både civila och religiösa, som har blivit instiftade genom att trotsa Guds Ord? Ta en titt till denna historia i gamla Babylonien:

Daniel 3:1-3A

"Kung Nebukadnessar lät göra en gyllene bildstod, sextio alnar hög och sex alnar bred. Den lät han ställa upp på Duraslätten i Babels hövdingdöme. Och kung Nebukadnessar sände bud och lät församla satraper, landshövdingar och ståthållare, fogdar, skattmästare, domare, lagtolkare och alla andra makthavande i hövdingdömena, för att de skulle komma till invigningen av den bildstod som kung Nebukadnessar hade låtit ställa upp. Då församlade sig satraperna, landshövdingarna och ståthållarna, fogdarna, skattmästarna, domarna, lagtolkarna och alla andra makthavande i hövdingdömena till invigningen av den bildstod som kung Nebukadnessar hade låtit ställa upp"

AUDIO FILER (free download)


INTERLINEAR BIBLE





Två språkrelaterade noter vill vi lägga märke till, innan vi tar huvudämnet. Det första har att göra med den tredje versen, som i den svenska översättningen formar en mening som fortsätter i den fjärde. Det är inget misstag, men eftersom vi skall inte tala om ett halv sats, då lämnar vi detta halva till nästa stycket. Det andra har att göra med de här personer som kom att delta i bildstodens invigning, och som beskrivs med så många yrke.

Ett viktigt skäl att studera de ursprungliga språk i vilka Bibeln var skriven (hebreiska, arameiska och gamla grekiska) är att Skriften är tusental år gammal. Mänskliga språk förändras mycket snabbare (läs bara någonting skrivet på 1800 tals svenska och då skall du se) För att veta vad det är som Gud sade behöver vi veta meningen av de ord vid antikens tid (många bibliska ord används inte längre eller betyder något annat i moderna hebreiska, arameiska och grekiska) Det här är en bra övning för översättare när vi skall tala om djur, växter, ädelstenar, geografiska namn eller - som i dagens stycke - yrke och titlar.

Om du pratar och läser flera språk då har du möjligen lagt märke till att den bibliska översättningen på ett språk matchar inte exakt den motsvarande på ett annat. Även i samma språk har vi olika versioner som tolkar orden på ett annat sätt, även med en annan betydelse. På grund av detta, innan vi fortsätter, låt os gå igenom beskrivningen av de här personer som kom inför kungen:

B82 BIBEL --------------- ARAMEISKA ------------ MÖJLIG ÖVERSÄTTNING

Satraper ------------------ Akhashdarpán ---------- Satrap = härskare över
----------------------------------------------------------- en "satrapi" (provins)

Landshövdingar --------- Segán -------------------- Landshövding (en guvernör,
---------------------------------------------------------- Daniels befordran i Dan 2:48,
---------------------------------------------------------- där han blev "rab signín" eller
---------------------------------------------------------- "högste guvernör")

Ståthållare --------------- Pekhá -------------------- Ståthållare (en militär
---------------------------------------------------------- guvernör, används för
---------------------------------------------------------- Tattenai i Esra 5)

Fogdar ------------------- Adargazár --------------- Rådgivare som utövar
---------------------------------------------------------- spåkonster ("adar + gezár"
---------------------------------------------------------- betyder "högste spåman")

Skattmästare ------------ Gedabár ----------------- Skattmästare

Domare ------------------ Detabár ------------------ Domare

Lagtolkare --------------- Tiftáy --------------------- Lagtolkare, rådgivare

Andra makthavande --- Shaltán medinát --------- En furste över en provins
---- i hövdingdömena -- (jmf. arabiska ----------- ("mediná") eller mindre stat
---------------------------- "sultan") ------------------ (Daniel blev också "shaltán"
---------------------------------------------------------- i Dan 2:48)

När man går igenom hela listan hittar man personer i alla möjliga ämbete, som kom till bildstodens invigning. Vi hittar politiska, juridiska, militära, administrativa och religiösa ledare. Alla blev kallade inför kungen, och därför kom de och stod inför bildstoden.

Kanske undrar du, "vad är det för fel i att delta i bildstodens invigning?" "Vad har det att göra med eutanasi, aborter eller samkönade äktenskap?"

Nåväl, låt oss ta första frågan först. Den där bildstoden, eller gyllene staty, som i vårt moderna språk skulle mätta 27 x 2,7 m, är inte så "oskuldsfull" son man skulle kunna tro. När man läser hela kapitlet kan man konstatera att:

1) Alla ledare hade blivit kallade för att "tillbedja"
2) Judarna - som tror bara på en "gud", Bibelns Gud - vägrade tillbedjan

Även när texten påstår inte det bokstavligen, med stor sannolikhet kan man antyda att statyn representerade själva kungen (som ville föreviga sin dröm från kapitel två) eller huvudguden i Babylonien (för att ge äran till deras gudom, efter det att kungen erkände Israels Gud som den högste bland alla, också i kapitel två) Vadsomhelst som representerades i statyn, det var inte "Gud". Och om någon "faller ner och tillber" någonting som inte är Gud, då övar man "avgudadyrkan" (ett begrepp som man ska bekanta sig för att förstå Skriften, och som vi ska tala om sedan, om Herren tillåter det) På ett förkortat sätt kan vi säga att kungen kallade alla ämbetsmän till att öva avgudadyrkan.

Men, vad är det som länkar avgudadyrkan med de civila lagar som nämndes före?

Nåväl, nuförtiden nästan alla stater övar "samvetsfrihet" eller "religionsfrihet". Därför är det ganska osannolikt att man skall tvingas av staten till avgudadyrkan, på ett så uppenbart sätt som kungen gjorde. Men de civila lagar som trotsar Guds Ord och "kallar det onda gott, och det goda ont" är även skadligare, eftersom de påstår att "rättfärdighet" och "rättvisa" är det som den civila staten definierar med sådana "lagar", och inte det som vår rättfärdig Gud har definierat i de Heliga Skrifterna. Avgudadyrkan är inte det enda sättet att förkasta Guds Ord - och därigenom Gud själv.

Vi kristna har blivit kallade till frihet, som aposteln Paulus påminner oss i Galaterbrevet 5:13, men han uppmanar oss också att använda vår frihet till att göra gott och inte ont. Guds Ord påstår, "du skall inte dräpa", och de goda regeringar har ett välutvecklat system för att döma mördare och dråpare. Någon "lag" som skulle ge människorna frihet att döda sina medmänniskor skulle vara ett uppror mot Guds befallning. Och varje lag som sanktionerar synd som någonting gott, hamnar i samma kategorin.

År 1895 blev den irländske författare Oscar Wilde dömd till två års tvångsarbete pga sina homosexuella aktiviteter (undrar du om "brott" och "synd" är samma sak?) 109 år sedan, året 2004, den svenske pingstpastorn Åke Green blev dömd till fängelse eftersom han definierade homosexualitet som "synd" (de där jurister skulle kunna fängsla Bibeln pga detta, eftersom pastorn har inte hittat på denna definition, utan den är den enda man kan läsa i Bibeln) Vem tycker du var rättvist eller orättvist dömd?

Till oss kristna, Bibeln är "Guds Ord". Men inte till ateister, buddister eller homosexuella. De har inte samma Gud, och inte heller samma Guds begrepp. De civila lagar finns till inte bara för kristna, utan för alla andra. De skall till och med skydda "syndarna", eftersom Gud själv sänder inte ("inte än", måste man säga) sina blixtar från himmelen för att förkolna dem. Han vill rädda dem, inte fördöma. En civilstat som skulle utveckla sin strafflag för att fånga t. ex. alla äktenskapsbrytare, lögnare, hycklare och förtalare, skulle bli tvingat att ge upp. Det finns inte tillräckligt med fängelser för att fullborda detta uppdrag (och det finns ännu mer slags syndare som de skulle ta hand om) Herren älskar syndarna, och Han sände sin Son till korset för att rädda dem, inte för att fördöma dem. "Samvetsfrihet" och "Religionsfrihet" skyddar - eller det är själva idén med det - båda, de som tror att något är en synd och de som inte tror det. Självklart, om man vill bli frälst, kristen, och få evigt liv, då måste man ta emot Herren Jesus Kristus som Herre och Frälsare och undvika det onda.

Vi kristna lever i en värld som är ICKE KRISTEN. De forna "kristna länder" har blivit mer och mer sekulariserade; de andra har aldrig varit "kristna". Men detta innebär inte att man måste "följa strömmen". Bibeln säger att "Guds vrede uppenbaras från himlen och drabbar all gudlöshet och orätt hos de människor som håller sanningen fången i orättfärdighet" (Romarbrevet 1:18) "Det som håller sanningen fången i orättfärdighet" är en perfekt beskrivning till varje tanke eller beslut som gör Guds Ord "orättvist". Och att "hålla sanningen fången" orsakar dom på jorden. Det är pga "orättfärdigheten" och "gudlöshet" att "Guds vrede" uppenbaras från himlen. Om du har varit med i en jordbävning, ett krig, en tsunami eller en pandemi, då vet du väl att "Guds vrede" är inget abstrakt begrepp, utan något förskräckligt, mycket riktigt och påtagligt. Denna vrede skall tömmas över jorden mer och mer, i samma takt som ont och avfall blir mer och mer omfattande på jorden. Höjdpunkten till dessa domar skall hända när Herren bryter de sju sigillen, änglarna blåser sina sju basuner och tömmer de sju skålarna med Guds vrede över jorden. Allt detta skall vi berätta om Herren tillåter det.

Hur kan vi kristna sammanställa att "underordna sig de civila myndigheterna" som Gud har befallt oss i Rom 13 och andra, med lydnad till Herren, som kan krocka med den andra lydnaden, som man läser i Matteus 22:16:21 och Apostlagärningarna 5:27-29? De här hebreiska unga män som vägrade synda tillsammans med kungen Nebukadnessar, de ger oss ett bra exempel. Läs vidare och då skall du se. Medan du gör det, när du ber till Gud och tackar Honom för din regering, pga ordningen som den håller i landet, dina rättigheter som den garanterar, uppehälle för arbetslösa och alla "arbets handikappade", och alla andra dygder som ditt lands regering besitter, kom ihåg att be himmelens Gud så att Han ger de vishet att skilja mellan "gott" och "ont" när de stiftar de lagar genom vilka nationerna styrs.

Om du har inte ännu tagit emot Jesus Kristus som din Herre och Frälsare, och om ditt tankesätt är bara det sekulära, vilket betyder att du ignorerar Bibeln och det som Gud kallar "gott" och "ont", låt mig säga till dig att dur är i en farozon, både du och dina barn som skall ledas av dig och av ditt tankesätt. Vi har alla en "själ", som skall svara inför Gud av varje gärning, och som skall gå till himmelen eller till helvetet i evigheten. Ta emot Jesus, undvik upproriskhetens synd, och då skall du träffa en Gud och Fader som älskar oss och som förlåter våra synder och överträdelser! Han tar dem och kastar dem i havets djup, och Han behandlar oss som nya varelser som har aldrig syndat (vi är en ny skapelse i Jesus Kristus, rensade och rättfärdigade genom blodet som Han utgöt på korset för våras skull)

Må Herren välsigna dig.

I Jesu Kristi kärlek, din broder

Israel Leonard

PS. Jesus kommer snart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar