Danielsboken 3:8-12

Har du blivit anklagad? Vad tror du att du år, skyldig eller oskyldig? Varför?

Daniel 3:8-12

"Men strax därefter kom några kaldeiska män fram och anklagade judarna. De tog till orda och sade till kung Nebukadnessar:"

"Må du leva evinnerligen, o kung! Du, o kung, har gett befallning att alla människor, när de hörde ljudet av horn, pipor, cittror, sambukor, psaltare, säckpipor och alla slags andra instrument, skulle falla ned och tillbe den gyllene bildstoden, och att var och en som inte föll ned och tillbad skulle kastas i den brinnande ugnen. Men nu är här några judiska män, Sadrak, Mesak och Abed-Nego, vilka du har förordnat att förvalta Babels hövdingdöme. Dessa män har inte visat dig aktning, o kung. De dyrkar inte dina gudar, och den gyllene bildstod som du har låtit ställa upp tillber de inte." 


Om du har jämfört med arameiskan i grundtexten, det finns två språkrelaterade översättningar som är bra att förklara. "Anklagade judarna" är översättningen av "akhálu kartsehón di yehudayé" där "akhálu kartsehón" betyder att "äta deras kroppsdelar". Det här uttrycket, som påminner Psaltaren 27:2 på hebreiska ("att uppsluka någon") kan översättas med svenska "hudflänga", att hårt kritisera eller förtala någon. Det är viktigt att förstå skillnaden, eftersom "anklaga" kan betyda att judarna gjorde något fel. "De visar inte dig aktning" är översättningen av arameiska "lo sámu aláyik malká teém", som kan också översättas "de har inte lytt din kunglig befallning". I vilket som helst sätt som vi översätter det, låt oss lägga märke till att det hela handlar om en orättvis ANKLAGELSE från kaldéerna till JUDARNA, möjligen av avundsjuka pga judarnas befordran i kapitel två, som de påmminer kungen här. 

Låt oss sammanfatta det som har hänt hittills. Kungen har låtit göra en gyllene bildstod, 60 x 6 alnar, och har kallat sina ämbetsmän från alla yrke. De har kommit och blivit befallna att knäböja och dyrka bildstoden, medan de hör musiken. I det föregående budskapet har vi kallat det "avgudadyrkan", som det är. Judarna vägrade att delta i denna avgudadyrkan (även när vi läser inte det i texten, vi kan väl dra slutsatsen när vi läser det som kungen pratade med dem och med kaldéerna)

Varför tycker du att de gjorde så, att Hananja, Misael och Asarja vägrade att tillbe den gyllene bildstoden?

Observera att vi betonar deras judiska namn, eftersom de var judar när de kom till Babylonien och de förblev judar genom hela sitt liv, trots babyloniernas planer för att förändra dem - t. ex. genom att ändra deras namn. Vi kallar för "judar" de personer som tillhör Israels folk. Och "Israel", som nuförtiden är ett lands namn, var ursprungligen namnet till en man, Isaks son och Abrahams sonson, vilket historia finns i 1 Mos från och med kapitel 25.

Men Isaks son och Abrahams sonson kallades inte för "Israel" från början. Namnet han fick var Jakob, som betyder "usurpator" eller "den som griper på hälen" (han föddes som tvilling till Esau, och grep honom i hälen vid födelse) Flera händelser i Jakobs liv visar hans bedrägliga natur. Han drog fördel av sin brors hunger för att ta ifrån honom hans förstfödslorätt för priset av en linssoppa (1 Mos 25:29-34) Han lurade också hans fader för att få hans broder Esaus välsignelse (1 Mos 27:1-46) och använde sig av knep för att bli rikare på hans morbrors hjordar (1 Mos 30:39-43) 

Jakob är ett utmärkt exempel av Guds verk med oss alla, bristfälliga människor. Trots sina mänskliga svagheter, Guds kallelse och val var orubblig för honom i hela sitt liv. De blev för honom ett motiv till tron, och till lydnaden till sina fäders Gud. Från 1 Mos 28:10-19, där Gud uppenbarar sig själv till Jakob i en dröm där Han förnyar samma förbund Han hade gjort med sina förfäder, till 1 Mos 28:18, 20-22; 33:16-20 där vi läser om altarna han reste och löftena han gav, och sist i 1 Mos 49:1-28 där han välsignade sina söner i en märklig profetia innan han dog, vi hittar exempel på hur Jakobs liv förändrades pga hans gemenskap med Gud, och pga tron som Gud gav honom genom denna gemenskap. Den som började som "usurpator" och lurendrejare kom till sitt livs slut som en profet och som en Guds man. Gud ändrade hans namn till "Israel" ("Gud strider" eller "Gud övervinner") eftersom han hade "kämpat med Gud och med människor och vunnit seger". 

Observera att Gud förändrade Jakob. Han gjorde honom till "rättfärdig" genom att förvandla honom från bedragare till profet. Jakobs familj, som kom till Egypten i 1:a Moseboken, lämnade Egypten i 2:a Moseboken som ett talrikt folk, ett folk som tog emot från Mose Guds Lag så att de skulle rätta sina liv efter den. Lagen inkluderade ett system av djuroffer för att göra de rättfärdiga igen om de skulle ha syndat. Deras rättfärdighet berodde på deras lydnad till Gud. De skulle inte delta i avgudadyrkan, och de skulle omvända sig från sina synder i fall av ett syndafall, och komma tillbaka till sin Gud. 

Kanske undrar du, men... vad har att göra Sadraks, Mesaks och Abed-Negos rättfärdighet med min rättfärdighet? Vem är det som anklagar oss?

De judiska unga män fick konfrontera kaldéernas anklagelser och Nebukadnessars vrede. Men kom ihåg att allting som vi genomgår i den här synliga världen är en resultat av det som händer i den andliga sfären. Skriften visar oss att vi lever - när det gäller det andliga - mitt i en "rättegång". I varje stund tänker vi, talar eller handlar på det "goda" sättet eller på det "onda" sättet. Vi ställer "gott" och "ont" mellan citationstecken, inte pga de är relativa (de är absoluta och verkliga) men för att betona att vi förstår dem inte alltid som det är. Vi är lurade att se de som relativa så att vi syndar och känner oss "fördömda". På ett enkelt språk, djävulen försöker att visa oss att det goda vi gör är ont, och vice versa. Som han gjorde med Adam och Eva gjorde han också med de tre män i Babylonien. Han anklagade Gud i sin konversation med Eva, och lurade henne att synda - och Adam med henne - och då kände de sig skyldiga och gömde sig från Gud. Men när han anklagade Daniels vänner då lyckades han inte. Där i Babylonien förlorade Satan i rättegången. 

Vilka är aktörerna i den här rättegången? Hur kan vi slippa fördömelsen och förklaras "oskyldiga"? 

Vi alla vet att det finns åtminstone tre jurister och den (eller de) anklagade. Juristerna kallas för domare, åklagare och försvarsadvokat. Åklagaren vill bevisa att den anklagade är skyldig; advokaten vill visa att den är oskyldig; och domaren står mellan dem för att avkunna dom. I händelsen som vi pratar i Daniel 3, åklagarna var kaldéerna, domaren var Nebukadnessar och försvarsadvokaten... ett ögonblick, låt oss vänta tills vi kommer till de verser (läs vidare!) I bred mening, Guds Ord visar oss att Gud är Universums Domare (1 Mos 18:25; Psaltaren 50:6; Jesaja 33:22; Daniel 7:10, 26; Hebréerbrevet 12:23) Satan är åklagaren (Uppenbarelse 12:10) och vår Herre Jesus Kristus är Advokaten (1:a Johannes 2:1-2) 

Har det hänt att någon anklagar dig och gör så att du känner dig skyldig, även när du gör det rätta? Källan till detta är Satan. Den onde använde kaldéerna för att anklaga inför kungen de som gjorde det rätta (vägrade att delta i avgudadyrkan) Han skall använda vilken som helst orättvis person för att anklaga dig så att du känner dig skyldig, eller fylla ditt hjärta med en förvirringsande så att du inte ska kunna skilja mellan gott och ont, och däremot skall du må dåligt av att göra det goda, eller vice versa. Då känner du fördömelse när du säger, "vad har jag gjort?"

Hur slipper vi fördömelsen?

Läs Uppenbarelse 12:10-11:

"Och jag hörde en stark röst i himlen säga:" 

"Nu finns frälsningen och kraften och riket hos vår Gud och makten hos hans smorde. Ty våra bröders anklagare har störtats ner, han som anklagade dem inför vår Gud både dag och natt.  De har besegrat honom genom Lammets blod och genom sitt vittnesbörds ord. De älskade inte sitt liv mer än att de kunde gå i döden"

Den här texten försäkrar vår seger mot "åklagaren":

1) Ge inte upp! Gud belönar det goda och straffar det onda. Även myndigheterna - som är förordnade av Gud - finns till för att göra detsamma. Om du anklagas trots att du gör det goda, strunta i din anklagarens "auktoritet". Denna person kommer från Satan. 

2) Rättfärdiggör inte dig själv. Den onde är mycket mer erfaren än oss, och det är omöjligt att övertyga honom med argument (han vet vad han håller på med oss, och hans mål är att leda oss till att göra det onda) 

3) Observera Uppenbarelse 12:11. Kristi blod, som han utgöt på Golgatas kors, har kraften som behövs för att rättfärdiggöra oss inför Gud. På samma sätt, "vittnesbörds ord" (inte att rättfärdiggöra oss själva, utan att bekänna vår tro) Sist men inte minst, lita på Gud! Tron verkar för de som utövar den. Gud skall säkerligen rättfärdiggöra den som inte gör det själv, utan som gör det goda och väntar på Honom för att bli godkänt (inte av människor) 

Om du inte har tagit emot Jesus Kristus som Herre och Frälsare, låt mig berätta för dig att fördömelsen är verklig. Den skadar din själ här på jorden, och leder dig till synd eftersom du lever i okunskap eller förvirring om gott och ont. Och den skadar din själ annu mer i evigheten - där det finns ingen återvändo - eftersom den låser för dig Himmelens portar. På samma sätt som Hananja, Misael och Asarja, som hade en försvarare som räddade dem från döden, våra bröder och systrar i Upp 12 besegrade "åklagaren" som "anklagade dem inför vår Gud både dag och natt" genom att lita på Jesus. Alla som tar emot Jesus Kristus deltar i Hans rättfärdighet, eftersom Han utgöt sitt blod på Golgatas kors för att rättfärdiggöra oss. Kom ihåg mannen Jakob, med sin lurig natur, som förvandlades till en helig profet i Guds händer. Som Herren gjorde honom rättfärdig, Han vill göra med alla sina söner och döttrar. Ta emot Jesus Kristus, och bli fri från fördömelse!

Må Herren välsigna dig!

I Jesu Kristi kärlek, din broder

Israel Leonard

PS. Jesus kommer snart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar