Danielsboken 3:21-23

Hur hanterar du prövningarna? Se prövningen som Daniels vänner går igenom här:

Daniel 3:21-23

"Så blev dessa med sina underkläder, livrockar, mössor och andra kläder bundna och kastade i den brinnande ugnen. Men eftersom kungens befallning hade varit så sträng, och ugnen därför hade blivit så oerhört starkt upphettad, blev de män som förde Sadrak, Mesak och Abed-Nego dit upp själva dödade av eldslågorna, när de tre männen Sadrak, Mesak och Abed-Nego bundna kastades ned i den brinnande ugnen"






Om du jämförde med Interlinear Bible har du möjligen sett några skillnader med "underkläderna, livrockarna och mössorna" som B82 översätter. Den arameiska originalet lyder "sarbalehón, patishehón ve carbelatehón", plural av "sarbál" respective "patísh" och "karbelá". En alternativ översättningen - som stämmer bättre med Antikens Babylonien - är "mantlar", "tunikor" och "turbaner". Annars beskriver B82 exakt samma sak som originalet: trots deras proklamation av tro - eller kanske pga det - judarna blev kastade i ugnen.

"It is an incorrect view of Scripture to say that we will always comprehend what God is doing and how our suffering and disappointment fit into His plan"

"When God Doesn't Make Sense"
Dr. James Dobson

Citatet från Dr. Dobsons bok "När Gud gör det obegripliga" betyder ungefär "Det visar ett felaktigt synsätt om Bibeln att säga, 'vi förstår alltid det som Gud gör' och att påstå att man fattar hur vår lidande och besvikelse passar perfekt i Guds plan för oss". Detta påstående från en välkänd evangelisk författare - vilkens bok vi rekommenderar gärna; det går att läsa gratis på engelska i nätet - leder oss till en plats som vi inte alls tycker om. Kanske eftersom vi är uppfostrade med en "wishy-washy" teologi som har lärt oss att Gud skall alltid skydda oss som om vi vore småbarn. När Gud ger oss fantastiska löfte, som Ps 121:7, "Herren skall bevara dig för allt ont, han skall bevara din själ", då menar det själens destination. Tro inte att detta betyder att vi kristna skall inte genomgå några prövningar och bitterhet.

I Lukas 22:31-32 läser vi, "Simon, Simon. Satan har utverkat åt sig att få sålla er som vete. Men jag har bett för dig att din tro inte skall ta slut. Och när du en gång har vänt tillbaka, så styrk dina bröder". De här verser gav mig en stor uppenbarelse när Herren talade till mig genom dem. Jag såg mig gärna i en boxningsring, i en kamp mot en oförmögen och fastkedjad djävul. Men Herren visade mig att bara pga min tro blir inte Satan otränad, svältande, utan boxning skor, boxhandskar och alla andra utrustnings delar. Jesus lovar inte att den onde skall vara utan träning, kost och utrustning, men Han lovar att utrusta oss troende med den Helige Ande, så att vi kan besegra honom. Det är våras uppdrag att "binda fast den starke mannen" och det är varför Herren ber att "vår tro inte skall ta slut". Han bad inte så att Gud skulle hindra djävulen att sålla Petrus, utan för att Petrus skulle bli starkare i sin tro, uthärda "silen" och besegra den onde.

Vi har pratat i ett föregående budskap i den här sajten (Daniel 3:13-15) om skillnaden mellan "superheroes" som vi ser i serietidningar och filmer och de som vi ser i Bibeln. Ta en närmare titt till hur ser Dr. Dobson samma sak:

"The human spirit is capable of withstanding enormous discomfort, including the prospect of death, if the circumstances make sense."

Det betyder att människoanden kan uthärda väldigt mycket, t.o.m. döden, om det finns en mening med det. I superhjältarnas värld finns det alltid en mening: de skall besegra skurkarna, och det är därför de genomgår stora svårigheter med ett mål, en mening. Även i verkligheten finns det många personer som har gjort hjältemodiga insatser, räddat andra, kämpat modigt osv. När deras liv var hotade, de riskerade att dö eftersom de tänkte att det var klokt att ge sitt eget liv för att rädda andras.

Men denna alternativ är inte alltid den som tron ger oss. De troende kan bli överväldigade med lidande som man ser ingen mening i, och som kan helt enkelt förkrossa oss om vi tror att "Gud är orättvis mot oss". Bibeln visar flera personer i Bibeln som genomgick sådana prövningar.

En av kung Davids - och Herren Jesus' - förfäder var Boas, en jude som gifte sig med en moabitisk kvinna som hette Rut. Deras underbara berättelse finns med i GT i Ruts boken. Hon kom till Israel med hennes svärmor som hette Noomi, och som hade förlorat sin man och sina söner i Moab, därför återvände hon till Israel i total fattigdom. Noomi avrådde sina sonhustrur av att följa med, och en av dem gjorde så. Men Rut stod kvar med henne, kom till Israel med henne och blev orsaken till hennes välsignelse och återupprättelse där.

Den svåra lidanden som plågade Noomi gjorde henne mycket bitter. I Rut 1:20 kan vi läsa hennes ord, "Kalla mig inte Noomi, utan kalla mig Mara, ty den Allsmäktige har låtit mycken bedrövelse komma över mig". "Noomi" betyder ungefär "min glädje" på hebreiska, medan "Mara" betyder "bitterhet" ("bedrövelse" i B82) Det kan hända till vilken som helst troende som genomgår en sådan prövning. Det finns situationer där man känner att Gud förkrossar en, och vår själ finner inget svar till frågan, "varför jag?". Då blir man fången i en ond cirkel med en obesvarad fråga som kan driva en till vansinne, om man vill bara se rättvisan i det hela (Guds vägar är ganska annorlunda en våras)

En annan troende som genomgick stort lidande hette Job. Hans liv berättas i boken av hans namn. Satan attackerade honom så brutalt att han förlorade alla sina barn, hela sin förmögenhet och även sin hälsa. Hans bön var en jämmer, och hans sinne blev bittert:

Job 7:11; 19-21

"Därför vill jag nu inte lägga band på min mun,
jag vill ta till orda i min andes ångest,
jag vill klaga i min själs bedrövelse"

"Hur länge skall det dröja,
innan du vänder din blick ifrån mig, lämnar mig i fred ett litet andetag?
Om jag än har syndat, vad skadar jag därmed dig, du människornas bevakare?
Varför har du satt mig till ett mål för dina angrepp och låtit mig bli en börda för mig själv?
Varför vill du inte förlåta mig min överträdelse, inte förlåta mig min missgärning?
Nu måste jag ju snart gå till vila i stoftet.
Om du söker efter mig, så är jag inte mer"

Job blev mycket mer bedrövad, trots att han var en troende, rättfärdig och from man som offrade till Gud alltid och gav goda råd till de som sökte honom pga hans vishet. Största delen i hans bok handlar om konversationen som han hade med några vänner som förmodligen skulle trösta honom. Men de envisades i att övertyga Job att ondskan som kom till honom var den rätta vedergällning pga sina synder, och att hans lösning var att ångra de och be Gud om förlåtelse. Job fick ingen tröst från dem, och han vilje dö, så nedstämd, bitter och bedrövad var han.

Trots en någorlunda lång period av sorg, både Noomi och Job blev mycket välsignade när deras prövning kom till slutet, och de förnekade inte sin Gud. Att känna Gud är väsentligt för att genomgå prövningar och pinor utan att de skadar vår tro. Vårt hjärta kan vara bedrövat, eller vårt minne förvirrat i kampen mot den orättvisan vi känner, men vi måste hoppas på Gud.

En av bedrövelser som kung David gick igenom berättas i 2 Samuel 12. Han hade begått äktenskapsbrott med Bat-Seba, hon som skulle bli Salomos mor. Bat-Sebas förstfödde med kung David blev dödssjuk, som Natan hade profeterat till kungen, att detta skulle bli hans synds vedergällning. David bad och fastade i storbedrövelse, så att Gud skulle spara hans sons liv. Kungens bön och fasta varade i en hel vecka. Trots sina tårar, bön och fasta, dog barnet, så som det hade blivit profeterat till honom. Då reste sig upp, badades, parfymerades, kläddes rent och satte sig för att äta, efter det att han tillbad Gud. Hans tjänare kunde inte förstå den oväntade ändring:

2 Samuel 12:21-23

"Då sade hans tjänare till honom: "Varför gör du på detta sätt? Medan barnet levde, fastade du och grät för dess skull. Men så snart barnet har dött, stiger du upp och äter!"

"Han svarade: "Så länge barnet ännu levde, fastade och grät jag, ty jag tänkte: 'Vem vet, kanske blir Herren nådig mot mig och låter barnet få leva.' Men nu, när det har dött, varför skulle jag då fasta? Kan jag väl skaffa honom tillbaka igen? Jag går bort till honom, men han kommer inte tillbaka till mig."

Obsevera att kung David hoppades på Herrens nåd, även när han hade profetian om barnets död. Och när döden inträffade, han tog det som Guds rättvisa pga hans synd. Tragedin påverkade inte hans tro på Gud, och Han gav till kungen en annan son med Bat-Seba som skulle bli en av Israels visare kungar och skulle skriva Ordspråksboken och andra Skrifter.

Det Nya Testamentet visar oss också troende som genomgår prövningar. I Apostlagärningarna 16 läser vi om Paulus och Silas som fängslades efter att ha befriat en slavinna från en demon, och dessutom blev de misshandlade och piskade. Se deras svar:

Apg 16:22-26

"Folket tog då parti mot dem, och domarna slet kläderna av dem och befallde att de skulle pryglas. Man gav dem många rapp och satte dem sedan i fängelse. Fångvaktaren fick order att hålla dem i säkert förvar, och för den skull lät han dem sitta i det innersta fängelserummet och låste fast deras ben i stocken."

"Vid midnatt höll Paulus och Silas bön och sjöng lovsånger till Gud, och de andra fångarna hörde på. Plötsligt kom ett kraftigt jordskalv, så att fängelset skakades i sina grundvalar. I detsamma sprang alla dörrar upp och bojorna föll av dem alla."

Halleluja!

I den mörkaste hålan, immobiliserade i stocken, med trasiga blodiga kläder och smärtan av piskan, apostlarna höll på att... sjunga lovsånger till Gud! Någon tro behöver man för att lovprisa Gud i söndagstjänsten i kyrkan, när man har blivit välsignad och är tacksam mot Honom. Tänk nu på den sorts tro som behövs för att prisa Gud när du befinner dig i fängelse, har blivit piskat och immobiliserat och... trots allt vill du prisa Gud! Världen förstår inte det; även för många troende är det svårt. Men det var inget problem för Paulus och Silas, som hade inte heller varit för Hananja, Misael och Asarja. I mitten på deras prövning, deras tro blev orörd.

Uthärdar du prövningar så? Blir du deprimerad, eller arg? Har prövningarna förstört din tro, och förändrat dig? Herren har lovat oss att Han skall inte låta att komma över oss en prövning som vi inte kan uthärda, utan att vi skall få hitta en utväg så att vi lyckas. Om du har inte tagit emot Jesus Kristus som Herre och Frälsare, ge Honom ditt liv nu! Bekänn dina synder till Honom, och be Honom om förlåtelse! Han väntar på att syndarna skall konverteras, eftersom Hans glädje är att se dem göra deras stigar raka och återkomma till Den som ger liv.

Om du har tagit emot Jesus men har gått igenom några lidande - eller går igenom just nu - som har rövat från dig glädje, trofasthet, kärlek eller frikostighet, låt mig berätta för dig att du är inte den förste och skall inte bli den siste heller. Många troende, förutom de som vi har sett i de föregående bibliska exempel, har prövats med likadana eller ännu värre svårigheter, och till slutet lyckades de, blev renade och styrkta. Kom tillbaka till Gud, och be Honom om förlåtelse! Han har lovat att utgjuta sin Ande över varje och en som söker Honom uppriktigt, och Gud ljuger inte. Hans Ande var den som stödde Paulus och Silas, Hananja, Misael och Asarja, och alla andra som har gått igenom svåra prövningar och lidande pga deras tro.

I de här Påsk tider, där vi kommer ihåg Jesu död på korset, vi kommer ihåg också hans uppståndelse. Som det fanns uppståndelse för Jesus Kristus i denna härliga söndagen, det finns uppståndelse för varje och en som tror. Och på samma sätt att det fanns upprättelse för honom, som satt vid Faderns högra sida i sin himmelska plats, och det fanns upprättelse för Noomi, Job, kung David, Paulus, Silas och alla andra som har bedrövats pga hans tro - även pga sina synder - det finns en upprättelse för dig om du söker Gud, eftersom Han älskar dig.

Må Herren välsigna dig.

I Jesu Kristi kärlek, din broder

Israel Leonard

PS. Jesus kommer snart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar