Danielsboken 3:13-15

Vet du vad "att vara helig" betyder? Tycker du att du är helig?

Daniel 3:13-15

"Då befallde Nebukadnessar i vrede och förbittring att man skulle föra fram Sadrak, Mesak och Abed-Nego. Och när man hade fört fram männen inför kungen, talade Nebukadnessar till dem och sade:" 

"Är det av förakt som ni, Sadrak, Mesak och Abed-Nego, inte dyrkar mina gudar och inte tillber den gyllene bildstod som jag har låtit ställa upp? Nåväl, allt må vara gott, om ni är redo, att när ni hör ljudet av horn, pipor, cittror, sambukor, psaltare, säckpipor och alla slags andra instrument, faller ned och tillber den bildstod som jag har låtit göra. Men om ni inte tillber, då skall ni i samma stund bli kastade i den brinnande ugnen, och vilken är väl den gud som då kan rädda er ur min hand?" 


Om du har jämfört med den ursprungliga arameiska texten i Interlinear Bible då har du konstaterad att B82 är en bra översättning. De enda rättelser som är bra att göra gäller de musikinstrument som har visats i Daniel 3:4-7 (inga "sambukor" utan psaltare; inga "säckpipor" utan panflöjt eller aulos)

I föregående budskap har vi pratat om avgudadyrkan (det som kung Nebukadnessar krävde  från alla folk i bildstodens "invigning" - bättre sagt, "tillbedjan") Nu ser vi en väldig arg kung som befaller i sin vrede att föra judarna till honom, och ger dem et ultimatum: ni skall dyrka den gyllene bildstod, annars skall ni kastas i den brinnande ugnen. Observera att han frågar inte dem om deras motiv för att inte tillbe avgudar. Kungen som hade varit en domare hittills, har nu förvandlats till en "tyrann". 

Den här tyranniska gestalten - "skurken" - har vi sett sannolikt i många superhero filmer (som Superman, Batman och alla andra kända sådana) Det finns alltid en "skurk" där, mycket tyrannisk och mäktig, som har elaka planer på gång, och superhjälten, en stark, modig och smart kille, använder sina resurser - ibland övernaturliga sådana - för att möta skurken, omintetgöra hans plan och besegra honom. 

Tro inte att kung Nebukadnessar är den ende skurk i Skriften, I Daniel kapitel fem kan vi läsa om kung Belsasar som vanärar de heliga föremål från Jerusalems tempel, och i andra bibelberättelser kan vi läsa om den onde Haman, som ville utrota judarna i Estersboken, översteprästen som skickade Herren Jesus Kristus till döden, Absalom - kung Davids son - som gjorde uppror mot sin fader och tog tronen från honom, kung Saul som förföljde David för att döda honom... Och när en sådan skurk dyker upp i Satans välde, Gud kallar bibliska "superheroes" för att omintetgöra deras onda planer. 

Men det finns en stor skillnad som vi skall poängtera. De bibliska hjältar kan vara kanske starka, modiga eller smarta, men de besegrar skurkarna inte pga deras styrka, mod eller fyndighet. Daniels vänner besegrade i denna berättelse genom att gå till en brinnande ugn. Drottning Ester kom inför Persiens konung med sitt ärende - i denna händelse riskerade hon sitt eget liv - och Herren Jesus Kristus besegrade Satan genom att bli korsfäst - straffet som romarna brukade använda med de värsta brottslingar. Kraften som gjorde möjligt för våra hjältar att besegra de onda är ingen mänsklig egenskap. Det är en himmelsk gåva, en övernaturlig sådan som varje människa kan få, oavsett sina talanger eller skickligheter. Denna gåva kalls för "TRO". Tron gjorde möjligt för Daniels vänner att stå för deras beslut, även när de riskerade att dö. 

Vad tycker du att du skulle ha gjort i deras situation? Med judarnas undantag, alla "folk och stammar och språk" knäböjde inför bildstoden och tllbad. Skulle du ha haft något svar till kungens förskräckliga frågan, "vilken är väl den gud som då kan rädda er ur min hand?" Förskräcklig eftersom deras liv var i kungens välde, och han hotade att döda dem genom att kasta de i en brinnande ugn. 

Låt oss komma ihåg att Hananja, Misael och Asarja var judar, och de kände till de Heliga Skriften. För det judiska folket är Gud ingen myt eller legend, som de hedniska gudomar. Gud var den som kallade Moses, straffade Egypten med tio plågor och tvingade Farao att låta hebréerna gå därifrån (även när de var sina slavar) Efter det att Israel for därifrån, Farao förföljde de med den egyptiska armén, och Gud störde dem och öppnade det Röda Havet så att Hans folk skulle kunna gå genom det. Sedan stängde han det och dränkte egyptierna. Låt oss obervera Guds löfte till Israels folk, efter det att han befriade de från slaveriet i Egypten med alla mirakler som neutraliserade den egyptiska armén som förföljde dem:

2 Mos 19:3-6

"Och Mose steg upp till Gud. Då ropade Herren till honom uppifrån berget och sade:" 

"Så skall du säga till Jakobs hus, så skall du förkunna för Israels barn: 'Ni har själva sett vad jag har gjort med egyptierna, och hur jag har burit er på örnvingar och fört er till mig. Om ni nu hör min röst och håller mitt förbund, så skall ni vara min egendom framför alla andra folk, ty hela jorden är min. Och ni skall vara mig ett rike av präster och ett heligt folk.' Detta är vad du skall tala till Israels barn." 

Daniels vänner visste att de var "Guds egendom" framför alla andra folk. Och de visste också att de skulle vara ett "rike av präster och ett heligt folk". Att vara "helig" nuförtiden har blivit ett någorlunda främmande begrepp för oss, och det finns några konstiga allmänna idéer om det. För många, t. e.x, man är "helig" om man kanoniseras av Roms kyrka. De undrar aldrig hur skulle de som förklarar personer till "heliga" klara hitta alla namn, adresser, telefonnummer och e-post till de "heliga i Kristus Jesus" i Efesos, Filippi, Kolossai osv - alla kristna - till vilka Skriften kallar för "heliga" oavsett deras verk (rövaren på korset vid sidan av Herren, som gjorde inget för Herren förutom att dö, är så "helig" som Sankt Petrus eller Sankt Paulus, som var apostlar, predikade evangeliet och skrev stora delar av NT) En annan föreställning av det som "att vara helig" betyder är förknippad till människornas "goda gärningar". Många kallar för "heliga" personer som Teresa av Calcutta, Dalai Lama eller Mahatma Gandhi, bl. a. Men Skriften har inget som helst krav på att människor skall uppföra stora goda gärningar - inte ens mindre sådana - för att vara "heliga". "Helighet" som man läser om i Skriften och som de judar som kunde GT kände väl till var helt enkelt att tillbe och tjäna den ende Gud, och undvika synden (bl.a. avgudadyrkan) I hela Skriften innebär "helighet" i princip SEPARATION - från all ondska - och KONSEKRATION - att ägna sig till Gud. Det var solklart till Daniels vänner. 

Självklart innebar deras helighets begrepp att undvika avgudadyrkan. Observera Guds löfte till Israel när de var på väg att erövra det förlovade landet (ett löfte som berodde på lydnaden till en strikt befallning av att inte blanda sig i avgudadyrkan) i 2 Mos 23:30-33:

"... så småningom skall jag förjaga dem för dig, tills du har förökat dig, så att du kan ta landet till din arvedel. Och jag skall låta ditt lands gränser gå från Röda havet till filistéernas hav, och från öknen till floden. Ty jag skall ge landets inbyggare i er hand, och du skall förjaga dem, så att de flyr för dig. Du må inte sluta förbund med dem eller deras gudar. De skall inte få bo kvar i ditt land, för att de inte må förleda dig till synd mot mig. Ty du kunde ju komma att tjäna deras gudar, och detta skulle bli dig till en snara"

För judarna var det förbjudet att sluta ett förbund med avgudadyrkare eller med deras gudomar. Att tjäna andra gudar var dödssynd inför Israels Gud. Se då dilemmat som kungen ställde inför dem:

1) Att tillbe den gyllene bildstoden och tjäna babyloniska gudar (då skulle de slippa den brinnande ugnen, men de skulle synda mot Herren, med resultaten att avbryta deras förbund med Gud; då var de inte längre "Guds heliga folket")

2) Att inte lyda kungens befallning och vägra delta i avgudadyrkan (då skulle de lyda deras Gud, men de skulle dö i en brinnande ugn)

Vad tycker du att du skulle ha valt? Eller, vilket val är det rätta? Läs nästa!

Må Herren välsigna dig!

I Jesu Kristi kärlek, din broder

Israel Leonard

PS. Jesus kommer snart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar